torsdag 19 mars 2009

Säg hej till Aji

Det här är Aji. För inte så länge sedan simmade han ovetandes om sitt kommande öde i ett akvarium. Aji är en fisk av sorten aji, och råkade vara "dagens fisk" på en izakaya här i Fudomae. Aji är gott, och priset var bra, så vi beställde "dagens fisk". En stund senare kom han - elegant upplagd på ett fat. Så långt var allt ok, men vad som var lite oväntat och chockerande var följande: Aji levde fortfarande... kocken hade fileat fisken utan att först döda den... Detta är något jag tidigare bara sett på TV, och knappast något jag längtat efter att prova... "Vad skall jag göra?" tänkte jag, "Detta är ju faktiskt lite obehagligt..." Efter viss tvekan och en del diskussioner kring huruvida fiskar känner smärta etcetera beslutade jag mig ändå för att "ta seden dit jag kommit" och högg in på den lilla godbiten. Och, ja, det smakade utsökt - garanterat den färskaste fisk jag någonsin ätit, hmm... Men, jag undrar lite vad Djurens vänner säger om detta... och om Aji sade "Aj!"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar